znak
Společnost Barbora z. s.

Solvayovy lomy
   Kontakt
   Jak k nám
   Otevírací doba
   Aktuality
   O nás
   Skanzen
   Fotogalerie
   Historie
   Exponáty
   Kalendář akcí
   Odkazy
   Partneři
   Nabídka
      Stirling
   Poptávka
   Pro děti a mládež

Technické památky
   Náš vozový park
   Typy lokomotiv
   Podzemí
   Staré stroje

English
Deutsch
Webhosting zdarma posktyl: BANAN Webhosting Děkujeme!
TOPlist
Společnost Barbora - skanzen Solvayovy lomy
NÁŠ VOZOVÝ PARK
TYPY LOKOMOTIV
Společnost Barbora - skanzen Solvayovy lomy
  Náš vozový park  

Každá správná dráha má své vozy, které můžeme rozdělit do tří kategorií
1) Lokomotivy
2) Osobní vozy
3) Nákladní vozy

Lokomotivy

Při číslování našich lokomotiv jsme navázali na číselnou řadu používanou ve zdejším provozu v letech 1930 až 1963, takže první naše lokomotiva dostala číslo 11. Seznam bývalých strojů. Lokomotivy bez čísla sice ve Skanzenu možná uvidíte, ale s jejich provozem se nepočítá - v některých případech jsou přímo určeny pro některé jiné muzeum. Pod číslem lokomotivy se většinou skrývá odkaz na samostatnou stránku lokomotivy.
Číslo Jméno Obrázek Typ Výrobce Získáno od Rok výroby Stav Poznámka
11 Máňa BN30R TSM, záv. Lučenec cih. K.Vary - Dvory 1996 1963 kabina-dílny Stod odstavena
12 Stáňa BN30R ČKD, záv. Radotín cih. Petrohrad 1997 č.lok.: 40126 ser. 5; motor: 020693; přev.: 1961, v.č. 30130 originál i se štítkem, víko převodovky prohozeno s loko 13 provozní, nejčastěji vozí návštěvníky
13 Kabriolet   BN30R ČKD, záv. Radotín cih. Petrohrad 1997 motor: 1960, v.č. 020701 přev.: 118-001/149 1949 s otevř. kabinou, neúplná kapotáž neprovozní
14 Jana BN30R ČKD, záv. Radotín cih. Stod, 3/1998 motor: 1956, v.č. 620855 přev.: 1961, v.č. 30101 kabina-dílny Stod, bez bočních krytů provozní, většinou "svítí" ve štole
15 Radovka BN30R   cih. Stod 3/1998   kapota+kabina-dílny Stod v dlouhodobé opravě
16   KML5   cih. Stod 3/1998 č.lok.: 12245, r.v. 1950 motor: 1971, v.č. 712034; přev.: v.č. 2062/217-1949 kapota upravena z částečně původních dílů odstavena
17   BND15 Stavoloko, záv. Radotín (?) důl Zbůch (2/1999) 8/1999 1956 (?) motor v.č. 826371 původní, bez střechy stanoviště provozní
18 Orenštajnka MD2 MBA O&K Strojírny Polička 3/1999 1939; rám: 10273; kapota 41695; přev.: Kom 044618, No 45609 původní provozní
19   BND30 TSM, záv. Hliník nad Hronom Subterra, (do 1990 RD Jeseník) 4/1999 1971; č.lok.: 28-00011/39(údaj ze štítku) původní, dvě kabiny odstavena
20 Elektrula B346, Metallist BBA, Aue (NDR) Subterra (do 1984 UD Zadní Chodov) 5/1999 1973 původní dlouhodobě zapůjčena Montánní společnosti
21   MD2š Stavostroj, záv. Vysočany Vápenka Skoupý 6/1999 1951B; č. lok.: 12482 motor: v.č. 8009(údaj ze štítku) kabina s oválnými okénky, původní, rozchod 575 mm (z výroby 720 mm) provozní
22   MD2š Stavostroj, záv. Vysočany Vápenka Skoupý 6/1999 1951B; č. lok.: 12416 motor: v.č. 7975 (údaj ze štítku) bez kabiny, původní provozní
23   BN15R TSM Lučenec cih. Rosice 12/1999 tovární č.187, rok 1970 téměř původní stav provozní
      BN15R   cih. Rosice 12/1999   bez motoru, zadřená převodovka odstavena
      BN15R   cih. Rosice 12/1999    Prodána do Starého Plzence  
24   BNE50 Stavostroj, záv. Radotín kaolinka Borovany 3/2000 1952; č. lok. 107 rozchod 700 mm (z výroby 600 mm) čeká na přerozchodování
25 Účko BN30U Snina Vihorlat Cihelna Staré Místo 11/2000   zachovalá kapotáž provozní
26 Gebusa BNE50 Stavostroj, záv. Radotín ÚD Cheb(2/2002) 1952; č. lok. 193 původní rozchod 900mm provozní
    Lokomotiva s majitelem. Jak je vidět, k lokomotivě to má dosti daleko...  Galy Galy Zvolen Pila Jílové u Prahy 4/2003   původní rozchod 600mm, bez motoru, velmi opotřebovaná V součastné době v areálu Lomy Mořina.
27 Kladenka 800 B 50 Českomoravská Kolben-Daněk, závod Slaný RD Brezno 11/2004
(do r. 1979 v SONP Kladno)
r.v.1940, lokomotiva výr.č.1999, kotel č.16288 původní rozchod 800mm v generální opravě ve Výtopně Zlíchov
      BND15   Istrochem Bratislava 11/2004   původní rozchod 680mm čeká na přerozchodování, určena pro Montánní společnosti
28   DH120 SONP Kladno Železárny Králův Dvůr(5/2005) r.v. 1985, v.č. 55 původní rozchod 650mm Čeká na přerozchodování
29 Kárlik   AK-2U SSSR Istrochem Bratislava 11/2004 výr. č.13135, rok 1988 původní rozchod 680mm, z výroby 700mm provozní
30   A6M517G Deutz Lasselsberger a.s., provoz Blana u Zlivi
7/2005
r.v. 1941 pro Vítkovice (výr. č.:42919) původní rozchod 700mm, z výroby 650mm probíhají práce, lokomotiva je v rozloženém stavu
31   A6M517G Deutz Lasselsberger a.s., provoz Blana u Zlivi
7/2005
r.v. 1950 (výr. č.:47100) původní rozchod 700mm nekompletní
32   BN60H TSM, závod Lučenec VKS, ex Válcovny trub Chomutov, 9/2005 r.v:1965, v.č. 017 původní rozchod 700mm, neoriginální kapotáž čeká na přerozchodování
33   BN60H TSM, závod Lučenec soukr.osoba, původně ex. Železárny Hrádek u Rokycan, 7/2006 r.v:1966, v.č. 046 částečně originální kapotáž provozní
34 Wobluda DH30 ZŤS n.p., závod 11, Hliník nad Hronom Poličské Strojírny, 8/2006 r.v:1988, v.č:16 Takřka originální stav, pouze komín je vyveden nahoru, místo do lapače jisker mimo provoz
35 Anča BN30R TSM, závod Lučenec Cihelna Český Dub, 4/2007 Převodovka: 048/1965 Skoro kompletní,chybí boční kryt motoru v opravě
36 Fatima
BN30R   7/2007 r.v. 1960
v.č. 40035
Skoro kompletní - kabriolet,chybí boční kryt motoru, rozchod 700mm v opravě a na přerozchodování
37   BN60H TSM, závod Lučenec Železárny Králův dvůr, 4/2009 r.v:1965, v.č. 021 originální kapotáž, 650mm neprovozní

Vozy osobní
Osobní vlaky s návštěvníky tvoří většinu jízd na našich tratích. Standardní souprava je složena z vozů 1,4,5 a 6. Při menší návštěvnosti se souprava zkracuje .

Číslo Typ        Obrázek Výrobce Charakteristika Poznámky
1 DM 12 Vítkovické železárny, závod Mostárna Frýdek-Místek Nejrozšířenější typ vozu pro dopravu 12 osob v dole. Ocelová konstrukce. Dva dvounápravové otočné podvozky, odpružené ocelovými pružinami.  
2 DVO-8 Pohronské strojárne Hliník nad Hronom Prototyp vozu pro dopravu 8 osob. Dvounápravový s pryžovým odpružením. Prosklené posuvné dveře. Pravděpodobně nebyl sériově vyráběn  
3 DVS-4 Pohronské strojárne Hliník nad Hronom Prototyp vozu pro dopravu nosítek s raněným a doprovodu (1 raněný + 4x doprovod). Dvounápravový s pryžovým odpružením. Prosklené posuvné dveře, otáčecí čelní dveře. Pravděpodobně nebyl v této konstrukci sériově vyráběn  
4 DM 12 Vítkovické železárny, závod Mostárna Frýdek-Místek Typově stejný s vozem č. 1, ale starší konstrukce. V čelních stěnách navíc větrací otvory  
5 DM 8?     Konstrukce podobná typu DM12, ale je pouze pro 8 osob, krajní kupé jsou dvoumístná  
6     Původně plošinové vozy získané v listopadu 2004 z Bratislavy. Zatím prototypová přestavba na otevřený vůz pro návštěvníky. Plánuje se přestavba několika těchto vozů.  
7       Shodný s vozem č.6, pouze dovybaven zajišťovací brzdou.  
8     Podobný vozům 6 a 7, ovšem s brzdou a brzdařskou plošinkou.  

Vozy nákladní

Ve skanzenu naleznete kromě lokomotiv a osobních vozů i vozy nákladní. Slouží především k přepravě materiálu při rozvoji skanzenu. Jelikož vozů jsou desítky, uvádíme zde pouze ty nejzajímavější kusy.

Číslo Typ        Obrázek Výrobce Charakteristika
6   vn06_01.jpg (25457 bytes) Káš a Werner, 1912 Celokovový vůz pro zavážení vápenické pece (Tomáškův lom u Srbska). Rozchod 500 mm.
8   vn08_01.jpg (32117 bytes) Orenstein & Koppel Výklopný vozík (kiplora) s brzdou. Ocelový nýtovaný rám, obsah korby 0,75 m3. (Řeporyje, lom Požáry). Rozchod 600 mm.
16   vn16_01.jpg (20163 bytes)   Nízkostěnný vůz na vápno, celokovový s vidlicovými ložisky (Vápenka Biskup Kvíz & Kotrba). Rozchod 600 mm.
17   vn17_01.jpg (18444 bytes)   Nízkostěnný vůz na vápenec se sklopnou bočnicí, dřevěný s ocelovým rámem (Vápenka Hlubočepy a Prokopský lom). Rozchod 600 mm..