znak
Společnost Barbora z. s.

Solvayovy lomy
   Kontakt
   Jak k nám
   Otevírací doba
   Aktuality
   Skanzen
   Fotogalerie
   Historie
   Exponáty
   Kalendář akcí
   Odkazy
   Partneři
   Poptávka

Webhosting zdarma posktyl: BANAN Webhosting Děkujeme!

Technické památky
   Náš vozový park
   Typy lokomotiv
   Podzemí
   Staré stroje

English
Deutsch
TOPlist
Společnost Barbora - skanzen Solvayovy lomy
NÁŠ VOZOVÝ PARK
TYPY LOKOMOTIV

Lokomotiva č. 11 - BN30R

MÁŇA

Loko č. 11 ve Skanzenu Solvayovy lomy, léto 1997

Rok výroby 1963?
Výrobce Turčianské strojárne Martin, závod Lučenec

 

První lokomotiva byla pro skanzen získána z cihelny Karlovy Vary - Dvory koncem léta roku 1996.

Podrobnější údaje z původního působiště chybějí. Lokomotiva prodělala generální opravu v dílnách ve Stodu u Plzně, kde dostala novou kabinku, charakteristickou pro většinu lokomotiv Západočeských cihelen. Zajímavostí byla odpružená sedačka, původem z traktoru, která však byla nasazena obráceně, tj. obsluha seděla čelem vpravo.

Lokomotiva v cihelně Karlovy Vary - Dvory za provozu... (foto R. Tyler)

Loko11_05.jpg (31211 bytes) Loko11_06.jpg (16832 bytes)

...a po jeho ukončení. (foto Vladimír Vacek)

 

Do skanzenu do lomů Na Parapleti jsme lokomotivu přivezli v létě 1996. Dostala nový tmavomodrý nátěr a začali jsme jí říkat MÁŇA. Protože lokomotiva zpočátku parkovala ve skladu s nízkými dveřmi, byla jí odstraněna kabinka. Pojížděla po stále se prodlužující drážce, při jejíž rekonstrukci byla vítanou pracovní silou. Pro náhodné turisty se stala atrakcí a nebyly to jen děti, kdož se svezl v kiplórce tažené blafající mašinkou.

Lokomotiva č. 11 při práci ve skanzenu, říjen 1996

Když pak byla na jaře 1997 uzavřena štola, přemístila se lokomotiva a stále se zvětšující počet vozíků tam. Byla opět nasazena budka. Celé jaro a léto lokomotiva předváděla náhodným turistům práci při dopravě suroviny v těžbě. I přes stále se zhoršující technický stav motoru, který především ztěžoval startování, jezdila lokomotiva až do listopadu 1997, kdy byla po příjezdu lokomotivy č. 12 odstavena.

Od jara 1998 se z Máni začaly používat náhradní díly. Nejprve vstřikovací čerpadlo do loko č. 16, startovací akumulátory do loko č. 14, později i alternátor do loko č. 12. Lokomotiva tím byla odsouzena k naprosté nečinnosti a své místo ve štole opouští jen vyjímečně, většinou pro účely fotografování.

Přehlídka lokomotiv BN30R ve skanzenu v lednu 1999.

Zleva: č. 14, č. 12, č. 13, č. 11, č. 15

Aktualizováno: 04.07.2002
Autor: David KAIFOŠ