znak
Společnost Barbora z. s.

Solvayovy lomy
   Kontakt
   Jak k nám
   Otevírací doba
   Aktuality
   O nás
   Skanzen
   Fotogalerie
   Historie
   Exponáty
   Kalendář akcí
   Odkazy
   Partneři
   Nabídka
      Stirling
   Poptávka
   Pro děti a mládež

Technické památky
   Náš vozový park
   Typy lokomotiv
   Podzemí
   Staré stroje

English
Deutsch
Webhosting zdarma posktyl: BANAN Webhosting Děkujeme!
TOPlist
Společnost Barbora - skanzen Solvayovy lomy
NÁŠ VOZOVÝ PARK
TYPY LOKOMOTIV

Lokomotiva č. 21 - BN30

 

Výrobce Stavostroj, závod Vysočany  
Výrobní číslo 12482* 12382  
Rok výroby 1951*    
Motor 8009 7796 2S110, v.č. ?*
Převodovka 4017-454 /1951 351-401/1951*  

 

Dne 17.10.1951 byla podniku PRAGOCEMENT, n.p. dodána dieselová lokomotiva MD2Š s rozchodem 720mm pro provoz na drážce z lomu do cementárny v Radotíně. V letech 1659-60 byla drážka zrušena a lokomotiva převezena do lomu a vápenky ve Skoupém u Sedlčan. Ve zdejším lomu, patřícímu rovněž PRAGOCEMENTU jezdila po drážce o rozchodu 600 mm. V roce 1981 připadl lom Agrochemickému závodu Sedlčany. Po roce 1989 získala lom firma AGIR spol. s r.o. a ta lokomotivu provozovala až do roku 1993, od kdy stála odstavena v garáži. Lokomotiva byla v roce 1999 nalezena s rozchodem 575mm, i když drážka v lomu i druhá lokomotiva mají rozchod 600 mm

Lokomotiva má z výroby širší rám (kvůli rozchodu). Zachovala se téměř kompletní původní kapotáž s budkou pro řidiče, výrobním štítkem i inventárním štítkem ČSSZ (STAVEBNÍ PRŮMYSL F0201030990). Zřejmě po ukončení provozu v Radotíně byla přerozchodována.

Její osud je spjat ještě s jednou lokomotivou. Někdy v průběhu provozu byla totiž osazena nová převodovka s výrobním číslem 351-401/1951. Tato převodovka byla původně součástí lokomotivy typu MD2Š, rozchod 600mm, v.č. 12382, č. mot. 7796, dodané 24. února 1951 pod inv. číslem F0201030374 Čsl. Stavebním závodům, n. p., strojní závod. Jako místo určení je uváděno “stroj.stan.Zličín-kurs řidičů Úvaly.”

Do skanzenu byla přivezena v červnu 1999. V roce 2000 proběhla úprava rozchodu na 600 mm a nadále se prvádí některé drobné práce na opravě kapotáže.

 

04.07.2002
Autor: David KAIFOŠ