znak
Společnost Barbora z. s.

Solvayovy lomy
   Kontakt
   Jak k nám
   Otevírací doba
   Aktuality
   Skanzen
   Fotogalerie
   Historie
   Exponáty
   Kalendář akcí
   Odkazy
   Partneři
   Poptávka

Technické památky
   Náš vozový park
   Typy lokomotiv
   Podzemí
   Staré stroje

English
Deutsch
Webhosting zdarma posktyl: BANAN Webhosting Děkujeme!
TOPlist
Společnost Barbora - skanzen Solvayovy lomy
NÁŠ VOZOVÝ PARK
TYPY LOKOMOTIV

Lokomotiva č. 26 - BNE50

 

loko26_01.JPG (33505 bytes)

Lokomotiva č. 26 ještě v Sokolově ve stadiu rozkladu (2/2002)

Výrobce Stavostroj Praha n.p. - závod Radotín
Výrobní číslo 193
Rok výroby 1952
Motor  
Dynamo  

Lokomotiva čísla 193 byla vyrobena v Stavostroji Praha n.p. - závod Radotín v roce 1952. Dodána byla do závodu Baňa Lehota n.p. Velká Lehota, odkud byla 31.7.1958 předána do Českých lignitových závodů Mydlovary, kde zůstala do 1.4.1961 (podle R. Tyllera). Po převozu do sokolovského revíru byla přerozchodována na 900 mm.

V roce 2002 byla jako částečně sešrotovaná zakoupena pro Skanzen Solvayovy lomy.



Loko26_04.jpg (20196 bytes)
Loko26_05.jpg (24652 bytes)
Lokomotiva BNE50 v.č. 193/1952 - Strojírny Cheb 9.4.1988 - foto R. Tyller

 

- tovární č.193, rok výroby 1952
- vyrobena na konci (listopad, prosinec) roku 1952 pro Baňa Lehota n.p. Velká Lehota (dodáno několik a též pro Handlovou) - provoz na povrchu na haldu a po závodě. Nahraženo trolejovými loko rovnou ze štoly a lanovkou. 31.7.1958 prodána České lignitové závody n.p. Mydlovary. Provoz na skrývce nebo v lomu na odvozu lignitu k seřadišti. Do elektrárny vozily lignit el.loko. Rozchod změněn z 600 na 700 mm. Zařadila se do flotily 15 zdejších BNE 50. Od léta 1959 přestavba skrývkové dráhy na 900 mm. Část parku přestavěno + přišly parní loko ze Sokolova. Od r.1961 přestavěna na 900 mm i těžba a došly nové loko T 29.0 z ČKD, ještě několik loko BNE 50 přestavěno na 900 mm, zbytek rozprodán (resp. předán) v rámci koncernu HDBS (Hnědouhelné doly a briketárny Sokolov). V Mydlovarech měla loko č.22 (inv.č. 6144/22). 7.3.1961 předána HDBS - Ústřední díly Sokolov. Přestavba na rozchod 900 mm. Od r.1963 provoz nových dílen HDBS v Chebu - Ústřední dílny HDB n.p. Sokolov, od 1969 Sokolovské strojírny n.p. (od 1988 s.p.) Sokolov, závod Cheb. Lokomotiva přešla do Chebu. Sloužila k dopravě vozů do hal na opravy. Karosérie - budka přestavěna již částečně v Mydlovarech (snížena kvůli troleji) a v Chebu naopak zvýšena (kvůli výhledu).
(archiv ZDEPA)


Lokomotiva 26 se soupravou otevřených vozů při projížďce 30.4.2005 u nádraží v jižním lomu.(foto:IN)


Tatáž lokomotiva v definitivním nátěru a s dosazenou EDB během slavnostního zavírání sezóny 31.10.2009 (foto:IN)

Aktualizováno: 08.06.2002
Autor: David KAIFOŠ